неділя, 21 серпня 2016 р.

ОСОБИСТІСНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД ДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕССУ

Поняття “підхід до навчання” найчастіше трактується наступним чином:
а) як світоглядна категорія, в якій відбиваються соціальні установки суб’єктів навчання;
б) як система організації навчального процесу, що охоплює певну стратегію навчання, а також його форми, методи та прийоми.



Особистісно-діяльнісний підхід до навчання
це суб’єктно зорієнтована організація педагогом діяльності учня при вирішенні ним спеціально розроблених навчальних завдань.
Суб’єкт – особа, яка активно впливає на ситуацію, змінює її; об’єкт, на відміну від суб’єкта, – це особа, яка пасивно підпадає зовнішнім впливам, не виявляючи власної ініціативи. Суб’єкт-об’єктна модель навчання властива традиційній педагогіці, знижує інтерес учнів до навчання, гальмує їхню активність та ініціативи.
Метою впровадження особистісно-діяльнісного підходу до навчання є створення умов для розвитку гармонійної і здатної до самовдосконалення особистості за рахунок стимулювання її самостійності та ініціативності в навчальній діяльності.
Основи особистісно-діяльнісного підходу були закладені в 80-х роках ХХ ст. у роботах Л.С. Виготського, О.М. Леонтьєва, С.Л. Рубінштейна та ін. Даний підхід має два основних компонента: особистісний і діяльнісний.
Особистісний компонент передбачає:ї
  • зсув центру навчання з передачі сукупності ЗУНів на особистісний розвиток учня, стимулювання його мотивації, комунікативних здібностей, життєвого самовизначення та ін.;
  • урахування в процесі викладання особистісних, національних, вікових особливостей учнів, їх інтересів та світоглядних установок;
  • забезпечення педагогом того, щоб учень усвідомлював мету заняття та співвідносив з власними потребами;
  • керування навчальною діяльністю учня без акцентування уваги на його помилках та невдачах.

Діяльнісний компонент передбачає:
  • перехід від інформаційної моделі навчання (трансляція вчителем теоретичного матеріалу) до діяльнісної моделі (активна навчальна діяльність учнів по досягненню усвідомленої навчальної мети);
  • перехід від суб’єкт-об’єктної моделі навчання (S → О, де суб’єкт – це вчитель, а пасивний об’єкт – це учень) до суб’єкт-суб’єктної (S1 ↔ S2, де S1 – вчитель, а S2 – свідомо діючий учень);
  • поступова заміна позиції викладача – інформатора на позицію фасілітатора (координатора самостійної навчальної діяльності учнів);
  • надання учням більшої свободи вибору форм та засобів навчання, підручників, а іноді і партнерів по навчанню;
  • створення можливостей для спілкування та обміну думками в процесі навчання;
  • розвиток активності, самостійності, ініціативності учнів, їх здатності до самоконтролю і самооцінки.

Немає коментарів:

Дописати коментар