У сучасній психолого-педагогічній
літературі склався діяльнісний підхід до вивчення особистості в різних її
проявах і на різних вікових етапах. С. Л.Рубінштейном було висунуто положення
про єдність психіки і діяльності, при цьому діяльність розглядається ним як
рушійна сила розвитку психіки.
Психологічну сутність
діяльності та її структуру розробив О.М.Леонтьєв. Діяльність розглядається
ученими як форма активності, яка, у свою чергу, спонукається потребою у
відповідних умовах дискомфорту, незадоволеності, що породжує пошукову
активність. У ході пошуків, як зазначає О.М.Леонтьєв, відбувається зустріч
потреби з "її" предметом, що може її задовольнити. Відтепер
активність стає спрямованою, а потреба - предметною, конкретною й набуває сили
мотиву, який усвідомлюється особистістю.
Отже, діяльність - це
активна взаємодія з довкіллям, у процесі якої індивід виступає як суб'єкт, який
цілеспрямовано впливає на об'єкт, і задовольняє свої потреби.
О.М.Леонтьєв
характеризує діяльність як сукупність дій, що викликаються мотивом, а одиницею
аналізу діяльності є дія. Основними характеристиками діяльності є предметність
і суб'єктивність. До структурних компонентів будь-якої діяльності входять:
мотиви, що спонукають суб'єкта діяльності; мета - результат, на який спрямована
діяльність; дії, операції та умови, що забезпечують досягнення необхідного
результату.1
Усе життя дитини
супроводжується різними видами діяльності, у процесі яких дитина набуває певних
знань, здійснюється її психічний розвиток, збагачення форм пізнання довкілля,
засвоєння суспільного досвіду, норм і правил взаємовідносин між людьми,
відбувається соціалізація дитини. З розвитком дитини розвивається і сама
діяльність, з'являються нові, більш складні види діяльності. На кожному
віковому етапі розвитку дитини є своя провідна діяльність. За словами О.М.Леонтьєва,
провідною діяльністю є не будь-яка діяльність, що є характерною для певного
етапу розвитку, а та діяльність, "у зв'язку з розвитком якої відбуваються
найважливіші зміни у психіці дитини і в середині якої розвиваються психічні
процеси, які готують дитину до переходу на новий, вищий щабель її
розвитку".
Немає коментарів:
Дописати коментар